Travsportens Fremtid
Hvordan den rette markedsføring kan være nøglen til succes.
De nuværende markedsføringsmetoder er ofte rettet mod travinteresserede og -kendere og formår ikke at engagere en bredere befolkningsgruppe.
Der er behov for nytænkning!
At trække i tøjlerne: Hvorfor travsporten har behov for nytænkning
Travsporten oplever en tilbagegang i popularitet, og det er en udfordring at tiltrække nye og forskelligartede publikummer til sporten. Markedsføringsmetoderne er ofte rettet mod travinteresserede og -kendere og formår ikke at engagere en bredere befolkningsgruppe. Der er behov for kreativ tænkning og nye strategier, der kan tiltrække nye publikummer.
Jeg ville vise dem “Showet” – men der var intet show!
En ting er at Derby25 prøver med et “Live V75 studie”, om lørdagen som et af de nyere tiltag. Det er bestemt et godt tiltag, men igen – det er kun henvendt til de eksisterende travinteresserede. Så selvom der gøres en indsats, er der stadig udfordringer, når det kommer til at tiltrække nye og forskelligartede publikummer til sporten. En af de største udfordringer i travsportens markedsføring er nemlig; at nå ud til en bredere målgruppe end den allerede eksisterende og hengivne fanskare.
Der skal nytænkning til, og man burde få lavet en ny samlet strategi i hvordan markedsføringskronerne bliver brugt bedst muligt.
Den nuværende strategi, er i bedste fald mangelfuld. Og da jeg personligt havde familien med til travløb for et par måneder siden, for ligesom at vise dem “showet”. Da var der absolut intet “Show” at vise. For det første var travbanen svær at finde (manglende skiltning og vejarbejde), desuden var restauranten lukket, selvom den burde være åben og informationen var derfor mangelfuld både på hjemmesiden og på stedet. At man oftes også skal “op på kontoret” eller lignende for at købe baneprogrammet, det er jo også oldnordisk. Vi så desuden heller ingen andre familier, kun ældre med blød hat, hvilket min familie så jokede med; “at jeg burde få sådan én hat for at passe ind”. Det må simpelthen kunne gøres bedre… Og jeg har intet imod folk med blød hat;) tværtimod – Og, ja jeg ved godt at der sker lidt mere på større løbsdage.
Men, det er her vigtigt, at få lavet en samlet strategi, så “Travsporten” bliver ekstra interessant på alle løbsdage. Her er det vigtigt at huske på, at succesfuld markedsføring af travsporten kræver et tæt samarbejde mellem alle aktører i branchen, dvs. fra travbaner, kuske, trænere, spiludbydere mm. Og når man så endeligt kommer ud på travbanen, at der så også er noget “liv”.
Familier er en oplagt målgruppe – Skab oplevelser & tænk ud af boksen
Familier med børn udgør en oplagt målgruppe for travsporten, og det kan være en god ide at tilbyde arrangementer på travbanerne, der inkluderer aktiviteter for børn og familier. Det er vigtigt at skabe en oplevelse, der ikke kun handler om travløbene, men også om at tilbringe tid sammen som familie.
Derudover kan det være en god ide at tilbyde familievenlige pakker, der inkluderer billetter til travløbene samt måltider og aktiviteter for børnene. Der kan eksempelvis arrangeres events og aktiviteter, der appellerer til en bredere målgruppe, som små koncerter, food trucks og andet underholdning der tilbydes på løbsdage. Familie ejede andelsheste, kunne også være oplagt mulighed – så vi får hele familier ud på travbanen og en ny generation ind i sporten.
Skab ambassadører – Få ordet ud til den brede befolkning
Uddannelse og oplysning er også vigtigt for at tiltrække nye publikummer til travsporten. Det er nødvendigt at vise, at travløb ikke kun handler om gambling og betting, men også om en spændende og fascinerende sport. Ambassadører, eksempelvis tidligere professionelle kuske, kendte personer på sociale medier eller andre personer med en passion for sporten, kan “uddannes” og engageres til at sprede budskabet om travsporten og dens positive kvaliteter til en bredere målgruppe, som officielle ambassadører. Hver travbane kan have deres egne ambassadører.
Stærk online tilstedeværelse – Kom ud over kanten på de sociale medier
En stærk online tilstedeværelse og sociale mediestrategi er også vigtig for at nå ud til en bredere målgruppe. Det er nødvendigt at være til stede på de platforme, hvor potentielle publikummer tilbringer deres tid, og skabe relevant og engagerende indhold, der kan tiltrække og fastholde deres opmærksomhed. Dette kan omfatte alt fra live-streaming af travløbene, interviews mm. som der gøres nu – men hvad med at lokke nogle kendte Youtubere og Instagrammere med ud og se travløb. Giv dem en middag og en trav oplevelse, som de kan livestreame eller fortælle om til deres mange hundrede tusinde følgere. Eller hvad med at give dem nogle sponsorerede anparter i heste – som de så følger intenst – Det vil kunne skabe så mange flere bølger i vandet, og opmærksomhed – som der ikke er set før i sporten. Det er SÅ lidt der skal til!
En vellykket marketingstrategi – Er afgørende for sporten fremtid
En vellykket markedsføringsstrategi for travsporten kræver en kombination af kreativitet, viden og teknologi. Det kræver en forståelse for målgruppens interesser og behov og evnen til at tilpasse sig og skabe en engagerende og relevant oplevelse for dem. Det kræver også en stærk online tilstedeværelse og en klar kommunikationsstrategi, der kan nå ud til publikum på de rigtige tidspunkter og med de rigtige budskaber.
Der er stadig meget, der kan gøres for at skabe en mere tilgængelig og engagerende oplevelse for både nuværende og potentielle fans.
I sidste ende er det afgørende for travsportens overlevelse, at tilpasse sig de ændrede præferencer og interesser hos de yngre generationer. For at tiltrække og fastholde et nyt publikum er det vigtigt at fokusere på en moderne og innovativ markedsføringsstrategi, der tager højde for de nye trends og teknologier. Ved at øge tilgængeligheden og synligheden af travsporten og skabe en mere underholdende og interaktiv oplevelse, kan travsporten forblive en relevant og spændende sport for fremtidige generationer.
Endelig er det vigtigt at huske på, at succesfuld markedsføring af travsporten kræver en tæt samarbejde mellem alle aktører i branchen. Det inkluderer både travbanerne, kuske, trænere og spiludbydere. Ved at arbejde sammen kan man skabe en mere helstøbt og sammenhængende oplevelse for publikum og dermed tiltrække en bredere og mere mangfoldig gruppe af tilhængere.
Del endelig denne artikel.
En artikel af Steen M. Nielsen, Travtips.dk